Tuskin kukaan väittää enää vastaan, jos web-palveluita kehittäessä päätetään vakavissaan ottaa huomioon mobiilikäyttäjien tarpeet. Kasvava osa kuluttajista käyttää tai ainakin haluaisi käyttää verkkopalveluita mobiililaitteellaan. Siitä huolimatta asetelma tuntuu monesti olevan väärin päin. Mobiilikäyttäjät saavat luvan mukautua, kun vanhentuneet palvelut eivät aivan taivu mobiiliin.

Suomessa kuluttajat ovat hyvin varustautuneita: vuonna 2011 joka toinen myyty puhelin oli älykäs ja vuoteen 2014 mennessä arviolta enää alle kymmenesosa myydyistä laitteista on vähä-älyisiä (ks. Marketvision tutkimustulokset, uutisoitu mm. Tietoviikossa). Todellinen mobiilikäyttäjien ryntäys on kuitenkin vasta aluillaan, mutta näkyy jo selvästi esimerkiksi alkuvuoden kävijätilastoissa.

PC vs. Mobiili

Lähde: StatCounter

Internetin kävijätilastot näyttävät Suomen osalta hyvin mielenkiintoisilta. Alkuvuonna mobiilikäyttäjien suhteellinen osuus PC-käyttäjiin verrattuna on kasvanut jo 17 prosenttiin joulukuisesta 11 prosentista. Jos sama kehitys jatkuu, verkkopalveluiden nykyaikaiseen kehitykseen tähtäävän ”mobile first” -ajatuksen kannattajat saavat varmasti lisää puhtia ja jalansijaa Suomessakin.

Käyttäjäkunnassa on tapahtumassa erittäin merkittävä tottumusmuutos: jopa puolet Yhdysvaltalaisista teini-ikäisistä käyttää internettiä pääasiassa mobiililaitteillaan. Perinteisesti web-kehityksessä suuntaukset ja teknologiat tuntuvat vaihtuvan useammin kuin kehittäjien sukat. Silti käynnissä oleva muutos on merkittävämpi kuin moni muu pitkään aikaan, koska se vaikuttaa niin moneen kehitystyön osa-alueeseen sekä palvelumuotoilun että teknologisten ratkaisujen osalta.

Mobiiliselaimet

 Lähde: StatCounter

Vaikka Nokia on hävinnyt tämän pelin jo monta kertaa, Suomi näyttää yhä vaan olevan nokialaisten maa. Nokian selain on kasvattanut vuoden alusta lähtien suhteellista osuuttaan käyttäjäkunnasta huomattavasti. 31 prosentin osuudellaan sitä ei voi vieläkään unohtaa laskuista, jos verkkopalvelua kehitetään Suomen markkinoille. Joskus parhaaksikin mobiiliselaimeksi tituleerattu Operan mobiiliversio sen sijaan menettää yhä merkitystään vaivaisella kahden prosentin osuudellaan.

Verkkopalveluiden kehittäjän näkökulmasta tilanne on taas haastavampi. Desktop-puolella selainten standardoitumisen ja HTML5:n myötä päästiin jo lähelle sellaista ihannetta, ettei verkkopalveluita tarvitsisi räätälöidä eri selaimille ja selainversioille. Nyt olemme taas tilanteessa, jossa pitää ottaa selainten ja selainversioiden lisäksi huomioon eri mobiilialustat ja niiden erikoisuudet ja siinä samassa myös muiden päätelaitteiden vaatimukset.

Äkkiseltään suuntaus kuulostaa huolestuttavalta, mutta toisaalta se ajaa suunnittelua ja kehitystyötä kohti tuoreita ajattelumalleja. Kovin moni ei varmaankaan hylkäisi sovellusalustaksi kypsynyttä nyky-webiä lapsenkenkäiseen vuosituhannen vaihteen internetiin? Niille jotka haluavat ottaa webin tulevaisuuden avosylin vastaan, mutta joita mullistukset välillä hirvittävät kaikessa arvaamattomuudessaan, suosittelen tutustumaan Future Friendly -ajatteluun.